top of page

Seramiklerin altı neden delik?


Seramiklerin altında bazen bir delik, bazen koca bir boşluk görüyorsunuz. Sadece benimkilerde değil, dolgun tüm seramikler için bu böyle. Dikkat etmiş miydiniz? Belki de merak ettiniz, neden? Kısaca söylemek gerekirse, seramiğin tüm yüzeylerinin benzer kalınlıkta olması şart. Çünkü çamurdan şekillendirilen bir parça, kururken dışı kuru içi nemli kalmamalı.

Seramik kururken bir miktar küçülür. Çünkü suyunu kaybeder ve büzüşür. Pişerken bir miktar daha küçülür. Bu küçülmelerin sağlıklı olabilmesi için kurumanın tüm satıhta benzer hızda olması gerekiyor. Bunun için de, en iyi koşulda 1-2 cm'den daha kalın olmaması gerekiyor.

Dolgun bir seramik olursa, önce dışı, daha sonra içi kuruyacağından dış yüzey çatlayabilir. Hatta daha da kötüsü, fırınlama aşamasında tümden çatırdar, hatta kırılır, patlar. Bazen bu patlama öyle şiddetli olur ki, etrafında ne var, ne yok onları da kırar-döker. Fırına da zarar verir. Bu yüzden tüm seramiklerin içi boş oluyor. Peki o balon gibi, içi boş seramikleri nasıl yapıyorum?

Elde, avuç içinde şekillendirirken, şekillendirmeyi ona göre yapıyorum. Önce içini şekillendiriyorum, sonra kenarları birbirine yapıştırıyorum ve rötuşluyorum. Daha sonra dışarıda gördüğünüz detayları şekillendiriyorum. Bu konu bir video hakkediyor; ancak şimdilik fotoğraflarla yetinelim.

Öne çıkan yazılar
Son yazılar
bottom of page